söndag 7 oktober 2007

Jamen förlåt då

Nu ska jag ge mig i kast med det som jag vanligtvis har så oerhört svårt för: att recensera lästa serieböcker. Under bokmässan i Göteborg köpte jag Jamen förlåt då av Anneli Furmark. Jag har alltid gillat hennes serier rent generellt sedan jag först upptäckte dem i Galago, och betraktar henne som en av de bättre svenska serieskaparna inom den vardagsrealistiska genren.

Jamen förlåt då samlar elva serienoveller av väldigt varierande längd; från de kortaste på bara ett par sidor till den längsta på hela femtio sidor. De är stilla och lågmälda på ett sätt som jag uppskattar. Vi får möta olika människor i vitt skilda livssituationer och följa dem under längre eller kortare tid. Vi får ta del av händelser som utifrån kan verka triviala och betydelselösa, men som för karaktärerna lämnade djupa avtryck. Allt ifrån en liten flickas möte med en man som verkar vara utvecklingsstörd till ett manligt par som besöker den enas frireligiösa föräldrar. Och i de flesta av serierna är det norrländska landskapet påtagligt närvarande med sina skogsklädda berg och sitt skarpa ljus.

Det jag verkligen beundrar hos Furmark är hennes förmåga att beskriva människor i olika åldrar och i så skilda situationer. Själv har jag lite svårt att gå utanför min egen erfarenhet eller det som jag fått mig berättat av andra. Jag börjar direkt oroa mig för ifall det verkligen är trovärdigt.
Det jag möjligtvis skulle kunna invända mot i Jamen förlåt då är att en del av serierna kan kännas lite väl triviala och slutar lite väl hastigt. Som med en axelryckning. Annars är detta ett album som jag varmt kan rekommendera till alla som är intresserade av den lågmälda, vardagsrealistiska genren.

/Li

lördag 8 september 2007

Arbetet går vidare


Den här bilden kommer förmodligen att tjäna som omslag till Agnosis #6. Jag blev väldigt nöjd med den; den är enkel men ändå effektfull. "Med andra ögon" blir med största sannolikhet huvudserien i numret, så det är ytterst lämpligt att ha Hanna och Mara på omslaget (och hoppas att de av mina fans som föredrar vardagsrealism inte kommer bli avskräckta. Eller att eventuella fantasyfantaster blir besvikna på avsaknaden av drakar, svärdsdueller och stora bröst).

Jag har dock betämt mig för att vänta med färdigställandet av fanzinet till efter bokmässan. Eller rättare sagt efter att min bok Det är inte så här det ska vara kommit ut, vilket den i nuläget beräknas göra omkring den 1 november. Skälet till det är givetvis att inte avslöja mer om serien med samma namn, alltså den självbiografiska serien som går som följetång i Agnosis och som kommer publiceras i sin helhet i boken. Det är faktiskt ungefär tjugo sidor kvar på den historien innan den når sitt slut. Och tro mig, the worst is yet to come!

/Li

onsdag 22 augusti 2007

Lågmäld fantasy

Jag har en förkärlek för att citera ur texter och jag upptäckte nyligen att delar av låttexten till "Dreaming Girl" av Bel Canto stämde ganska bra in på min senaste serie "Med andra ögon". Därför kunde jag inte låta bli att göra en slags framsidesbild till serien med citatet ifråga (och här har jag färglagt den lite slarvigt i photoshop. I fanzinet kommer den vara svartvit med skrafferingar och sånt).

En tredjedel av serien är färdigtuschad nu. Jag tar det rätt lugnt eftersom jag inte direkt har nån dead line att passa. Det är inte lika stressigt att komma ut med ett nytt fanzine när man snart ska komma ut med en hel seriebok. Visst, jag skulle kanske kunna svänga ihop Agnosis #6 i tid till bokmässan i Göteborg om jag verkligen ligger i, men... Nja, vi får se...

"Med andra ögon" utspelar sig som sagt på 1700-talet, men den är nog snarare att räkna som fantasy än som historical fiction. Lite grand i samma anda som mina tidigare serier "Mors vincit omnia" och "Gloria sit masturbationi". Lågmäld fantasy skulle man kanske kunna säga. Mänsklig vardag blandad med små övernaturliga inslag. Det är inte direkt några andra serier som fungerat som förebilder, utom möjligtvis Castle Waiting. Min främsta inspiration var nog dock Inger Edelfeldts novell "Som man lär sig sånger" (i samlingen Rit) samt romanen En annorlunda barndom av Iris Johansson som berättar om en autistisk flickas uppväxt på 1950-talet.

Jag ville teckna karaktären Mara i en lite annorlunda stil eftersom hon inte är mänsklig (och kanske inte ens verklig). Det blev en återgång till den teckningsstil som jag hade innan jag började ägna mig mer åt vardagsrealism.

När det gäller övernaturliga inslag tycker jag egentligen bäst om sådana som inte bekräftar någon speciell religion. Att det är mångtydigt och öppet för flera tolkningar, så att säga (vilket påminner mig om hur besviken jag blev över första avsnittet av Babylon 5 - The lost tales, "Voices in the dark", men mer om det någon annan gång). Det är något som jag haft i bakhuvudet när jag gjorde "Med andra ögon", men jag är lite osäker på hur resultatet egentligen blev. Det får läsarna sedan bedöma.

/Li

måndag 6 augusti 2007

Med andra ögon


Min 1700-talsserie är färdigskissad! Den har till och med ett namn nu. "Med andra ögon". Som synes har jag inte kunnat låta bli att tuscha lite på den. Ovanstående bild är ett bra exempel på där Patrik har hjälpt mig med bakgrunden. Han har en märklig talang för att teckna just byggnader och korrekta perspektiv, så klosterruinen är givetvis hans skapelse. Sedan har jag bara fyllt på med växtlighet runt omkring.

För den som är väl insatt i Sveriges historiska lämningar kommer det nog te sig rätt uppenbart att Alvastra kloster i Östergötland är förebilden för ruinen i serien. Jag skaffade massor med bra bilder av platsen, eftersom jag hade föresatt mig att ambitiöst teckna alla bakgrunder själv. Jag kan nämligen teckna byggnader ganska hyggligt (eller åtminstone acceptabelt) ifall jag har foton att gå efter. Snart slog det mig dock att klostret förstås befann sig i ett inte fullt så förfallet skick på 1700-talet som det gör idag, så bilderna var inte till så stor hjälp. Om man sedan råkade ha besök av en person som har äldre arkitektur som ett av sina nördiga intressen, så var det lika bra att låta stoltheten falla.

Jag och Patrik kompletterar varandra ovanligt bra på den punkten. Han har inga problem med byggnader och perspektiv (som han ibland kan teckna direkt ur huvudet), men är totalt blockerad när det gäller att teckna människor och mer runda former. Min styrka ligger istället i karaktärerna och deras minspel, och skogsmiljöer är något av det enklaste som finns, men hus och rumsperspektiv? Jag får liksom inga tydliga bilder i huvudet. Bakgrunder är något man tecknar av nödvändighet, för att det ska se snyggt ut, inte för att det är roligt.

Ibland känns det lite dumt att jag kör med en så pass ren och konventionellt snygg stil. Då måste man ju liksom teckna allting snyggt. Har man däremot en mer naivistisk eller konstnärligt experimentell stil gör det ingenting ifall man har ett hus eller en bil i bakgrunden som är helt åt helvete fel. Men det är väl bara att kämpa på och göra så gott man kan (och när det inte blir bra nog, skaffa hjälp av arkitekturnördar).

/Li

fredag 13 juli 2007

Satans vispefjolla



Har skissat färdigt sidan två och tre. Eller nästan. Det där med språket är fortfarande lite knepigt. Hur tidsenlig ska man anstränga sig för att vara när det gäller svordomar och kraftuttryck? Risken finns att det kommer låta väldigt tråkigt och rent av fånigt om man är alltför historiskt korrekt. Jag läste till exempel nånstans på nätet att vårat flitiga bruk av att strö in ordet "jävla" här och där framför ord, inte hunnit bli riktigt etablerat under 1700-talet. I den mån som det förekom var det tydligen snarare i betydelsen "djävulsk". Om detta är tillförlitliga fakta är jag inte helt säker på, men som synes har jag hur som helst tagit mig friheten att bortse från det i min serie.

Två tidstypiska ord som jag hittills använt mig av är svagsint (= förståndshandikappad) och horkona (= lösaktig kvinna), och de är ju faktiskt inte alltför roliga (och frågan är om vanligt folk verkligen skulle ha använt ett sådant ord som svagsint. Jag har främst sett det dyka upp i kyrkböcker eller juridiska protokoll). Letade runt efter lite mer grova och mustiga uttryck på denna sida men det var rätt klent med den saken. De flesta lät i nutida öron mer gulliga än förolämpande. Vad sägs till exempel om vispefjolla (= toka)?

Våra gamla könsord användes visserligen redan under 1700-talet, men till skillnad från i Sydeuropa användes de inte som förolämpningar. Av någon anledning rörde sig svordomarna i Norden främst inom den bibliska kategorin. Ska man vara historiskt korrekt i den frågan lär det alltså låta hur tråkigt som helst. Inte nog med att folk på den tiden levde i rigida genussystem och var skitigare än till och med jag är när jag varit ensam och inte duschat på en vecka, de hade inte lärt sig svära ordentligt heller.

/Li

måndag 9 juli 2007

Något är på gång


Äntligen har jag kommit igång och skissat första sidan på min nästa serie (den har än så länge inget namn). Det är alltså tänkt att den ska utspela sig under 1700-talet, vilket var den främsta anledningen till att det gått så trögt att komma igång. Det är svårt att få någorlunda realistiska bilder i huvudet av en verklighet som är så avlägsen i tid, språk och värderingar. Nu strävar jag som sagt inte efter att ge en så autentisk bild av det hela som möjligt, utan att berätta en bra historia, men jag vill i alla fall undvika att göra klumpiga, uppenbara snedtramp.

Sedan kan man givetvis fråga sig huruvida korrekt förståelse av äldre tidsepoker är möjlig överhuvudtaget. Enligt hermeneutiken (tolkningslära) är vi till exempel alltid hänvisade till vår egen samtids förståelsehorisont för vad som är möjligt att ta till sig. Kunskap är situationsbunden och vi kan bara förstå, exempelvis 1700-talet, på vår tids vis. Inte på 1700-talsmänniskornas vis. Men detta tänker jag då inte gå in djupare på, för så pretentiös är min serie definitivt inte!

/Li

söndag 8 juli 2007

Är det här en serie?

Ibland har jag funderat på vilken som egentligen var min första serie. Jag har tecknat och hittat på berättelser så länge som jag kan minnas, och serieskapandet pågick länge parallellt med illustrerade skrivna texter. Så vitt jag kan komma ihåg fanns det ingen monumental vändpunkt där jag plötsligt bestämde mig för att göra ett verk i serieform. Jag brukar dock räkna tio-tolv årsåldern som den ålder då denna uttrycksform började etablera sig som den dominerande hos mig, så de första serierna bör ha dykt upp strax innan. Häromdagen slog det mig emellertid att det kanske gick att gå ännu längre tillbaka, beroende på hur man definierar serier. I Serier - den osynliga konsten definierar till exempel Scott McCloud serier som

Uttrycksform som består av sidoställda, föreställande och andra bilder i avsiktlig sekvens, vilka syftar till att förmedla information och/eller framkalla ett estetiskt gensvar hos betraktaren.

Använder man sig av den definitionen skulle alltså mina tidigaste ordlösa berättelser kunna klassas som serier. Som nedanstående exempel tecknat när jag var ungefär fem år.
Spöket Kim får (bokstavligen) sparken från sitt jobb


Spöket Kim blir arg

Spöket Kim sätter på sig ett par boxhandskar

Spöket Kim springer tillbaka

Spöket Kim har slagit ner personen som sparkade ut honom och är glad igen

Ja, visst kunde man redan då se vilken begåvning jag var. ;)

/Li