fredag 1 juni 2007

Nu börjar det röra på sig


Aldrig kunde jag tro att det skulle vara så knepigt att få tag på bra bilder av hur bondeklassen klädde sig till vardags under 1700-talet. Jag letade på nätet, jag letade på biblioteket, men överallt där det talades om klädedräkter var det främst adelns kläder som det handlade om. Stef skickade mig en länk till en artikel på Wikipedia där vanliga folks kläder i alla fall verkade beskrivas, fast några bra bilder fanns det inte. Efter att ha använt googles bildsök-funktion med varierande sökord lyckades jag tillslut hitta något som kunde vara användbart. Resultatet ser ni här ovan. Hanna (seriens huvudperson som är ungefär tretton år gammal) har något slags underplagg, en lång kjol, förkläde, tunika och en mössa. Demonen Mara är klädd i adelsmannakläder.
Japp. Nu får vi se om det blir någon serie också...

/Li

2 kommentarer:

Stef Gaines sa...

Ser lovande ut! :D Jag gillar verkligen bilden med Mara, poserna och mimspelet, hihi ^^

Det är något med de här bilderna som påminner mig om "What Birds Know". Läst den? Jag tror du skulle gilla den. :)
http://whatbirdsknow.atspace.com/

Li sa...

Tack! :)

Jo, jag snubblade över "What Birds Know" för en tid sedan och blev riktigt imponerad. Jag slogs också av att teckningsstilen påminde lite om den som jag använde mig av när jag tecknade fantasy och som man fortfarande kan se en del spår av.