fredag 18 maj 2007

Det här med research



Blev meddelad genom Seriefrämjandet att Per Demervall skulle hålla en föreläsning på Skogås bibliotek i Huddinge om hur han rekonstruerar miljöer från 1700-, 1800- och 1900-talet i sina serier. Satan, den skulle jag verkligen ha behövt gå på! Jag planerar ju att göra en serie som ska utspela sig någon gång under 1700-talet. Ingenting komplicerat visserligen, men jag är en sån där person som gillar att vara någorlunda historiskt korrekt när det gäller arkitektur och klädstilar. Hur människorna verkligen levde och tänkte anser jag att det är närmast omöjligt att ge en autentisk bild av, men jag brukar helst vilja hålla mig så nära den mentalitet och de rådande idéströmningarna under epoken ifråga, som det går. Och det kräver ju en del research, vilket innebär att jag tyvärr inte åstadkommer lika många serier i historisk miljö som jag skulle vilja.

Nåja, min planerade serie är som sagt ganska enkel. Handlingen kretsar främst kring en dialog mellan två personer. Jag hade även turen att hitta en gammal gård från 1700-talet här i Borås att använda som modell. Det är den ni ser på bilderna ovan. Dörren jag sitter vid är inte ytterdörren utan den speciella dödingdörren som endast brukades till att bära ut gårdens döda igenom. När B-uppsatsen är färdig ska jag även ta mig tid att läsa på lite mer om svenskt bondeliv under den här tiden. Fast om någon som läser den här bloggen skulle råka sitta inne med en massa kunskaper på området får denna gärna höra av sig.

/Li

2 kommentarer:

Stef Gaines sa...

Fast om någon som läser den här bloggen skulle råka sitta inne med en massa kunskaper på området får denna gärna höra av sig.

Med mina ständiga äventyr i att försöka få en bra grund till rekonstruktion av 1590-1610 i Italien och dåvarande Ungern har jag faktiskt snubblat förbi 1700-talet lite. ^^; Vad det gäller kläder över europa tror jag att du får nytta utav följande sidor:
Om modet på wikipedia.
Referensbilder från filmer som utspelar sig under 1700-talet Bilderna är speciellt för folk som vill sy upp kläderna ifråga.

Och så 1700-talet i almänhet på wikipedia.

Jag ville också gå på den där föreläsningen, men den är dagen efter jag reser ifrån Stockholm. Kan inte Demervall blogga om det också? Skulle hjälpa oss som inte kan gå dit. Ehe. ^^;

Anonym sa...

Tack för länkarna! Ska kolla upp dem. Den sista tror jag dock att jag varit inne på lite grand redan.