lördag 12 maj 2007

spx 07


Naturligtvis närvarade jag på årets spx. Jag sålde det senaste numret av Agnosis och köpte även själv på mig en bunt fanzines. Nu slog det mig att det kanske vore på sin plats att säga någonting om dem. Årets skörd blev förvånansvärt stor, annars brukar det alltid sluta med att jag köper alldeles för få fanzines. Vanligtvis känner jag mig så utstirrad när jag går runt och tittar bland borden, social fobiker som jag är, att jag hastar igenom alltihopa och missar en massa grejer. Känns mycket tryggare att själv sitta bakom ett bord och glo. Nåväl, jag börjar med tre fanzines ur högen...

Ljudspår #1 av Mikael Hansén Goobar
Består av två serier vars enda text utgörs av fragment av diverse låttexter. Detta är ett koncept som jag personligen egentligen inte är så förtjust i, men det finns en lågmäld stämning i serierna som jag gillar. Och teckningarna är väldigt trevliga. Det skulle vara intressant att se mer.

Breakthrough av Daniel Lenneer
Krossade förhoppningar, nostalgi och diskbänksrealism (bokstavligen). Allt med en charmig, ångestfylld humor som man bara inte kan motstå. Det här är bra, helt enkelt.

Goldenbird #1 av Ainur Elmgren
Handlingen kretsar kring en jazzdanserska på 1920-talet. Serien känns väldigt genomarbetad både vad gäller manus och teckningar och påminner mig lite om Nofret av Sussi Bech. Ska bli intressant att se hur den utvecklar sig. Det görs alldeles för få serier av den här sorten i Sverige.

/Li Österberg

Inga kommentarer: